معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: برخی گونه های حیات وحش نظیر یوزپلنگ آسیایی در کشور و از جمله این استان در لبه پرتگاه انقراض قرار دارد و شرایط به شکلی است که با حرکت لاک پشتی و آرام، قابل نجات نیست.
کد خبر: ۱۹۱۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵ 03 March 2016
به گزارش تابناک یزد،ˈحسن اکبری به مناسبت روز جهانی حیات وحش (12 اسفند) در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: بهبود وضعیت حیات وحش استان، همکاری تمام دستگاهها، نهادها و مردم سختکوش استان را بیش از گذشته می طلبد.
وی تعداد گونه یوزپلنگ آسیایی در کل کشور را حدود 50 قلاده بیان کرد و با بیان اینکه کمتر از 10 قلاده آن در استان یزد زیست می کنند افزود: تعیین آمار این گونه در استان نیاز به مطالعه دقیق دارد.
این کارشناس محیط زیست یادآور شد: برآورد می شود در دهه 50 حدود 300 قلاده یوزپلنگ در ایران وجود داشته است.
به گفته وی یوزپلنگ از گونه گربه سان است که بعد از پلنگ در کشور بزرگترین این گونه هستند و اکنون بعنوان دومین گربه سان ایران بشمار می رود.
اکبری با بیان اینکه هم اکنون این گونه از نظر وضعیت جمعیتی در معرض انقراض قرار دارد اضافه کرد: پیشتر این گونه در کشور های خاورمیانه و همسایه وجود داشت اما اکنون در این کشورها بدلایل مختلف منقرض شده است.
وی اضافه کرد: سابقه مشاهده نخستین یوزپلنگ در استان مربوط به سال 1354 در منطقه کلوت سرخابی مهریز است که خوشبختانه پناهگاه حیات وحش دره انجیر بدلیل عدم تعارضات اندک ، علیرغم خشکی شدید و تاثیر جدی خشکسالی بر روی رویشگاههای آن ، هنوز جمعیت مناسبی از علفخواران وحشی را به خاطر تلاشهای شبانه روزی محیط بانان در خود جای داده است.
وی در ادامه با بیان اینکه تا دهه 1340 بیشتر دشت های استان گونه های حیوانی چون آهو، جبیر ، گورخر ، یوزپلنگ وجود داشت افزود: متاسفانه اکنون گونه های نظیر گورخر در طبیعت استان یزد وجود ندارد.
اکبری اضافه کرد: جمعیت آهو و جبیر استان به کمتر از یک بیستم جمعیت آن در نیم قرن گذشته رسیده که همه اینها زنگ خطری برای آینده حیات وحش است.
معاون محیط طبیعی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد با اشاره به اینکه در بسیاری از شاخص های تنوع زیستی، افت شدید داشته ایم گفت: البته وضعیت استان در مجموع نسبت به سایر استانها بهتر است.
وی افزود: در دهه اخیر یعنی دهه 90 مشارکت مردم استان یزد در حفظ تنوع زیستی بی نظیر بوده و اثر انها در افزایش گونه هایی چون اهو ، کل و قوچ و میش را بطور مشهود می بینیم.
وی اضافه کرد: امیدواریم که روز جهانی حیات وحش مقدمه ای برای توجه بیشتر به ارزشهای طبیعت و تنوع زیستی در کشور و مخصوصا یزد باشد.
اکبری با بیان اینکه بیش از 800 گونه گیاهی، 160 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان شناسایی شده است گفت: برخی از گونه ها هم هنوز شناسایی نشده اند.
وی با بیان اینکه اهمیت این تنوع گونه های استان، فقط تعدادشان نیست بلکه گونه های خاص آن است تصریح کرد: این گونه ها از ارزش حفاظتی بالایی برخوردار هستند و اهمیت زیست محیطی استان به خاطر این گونه ها است.
*** انسان، عامل انقراض 99 درصد حیات وحش دنیا
معاون محیط طبیعی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت: بر اساس آمارهای موجود علت 99 درصد انقراض گونه های حیات وحش دنیا انسان و یک درصد آن مربوط به حوادث طبیعی است.
وی با اشاره به اینکه فعالیت انسان، تاثیر بسیاری بر وضعیت گونه های حیات وحش دارد افزود: فعالیتهای انسانی یکهزار تا 10 هزار برابر انقراض گونه های حیات وحش را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه انسان با فعالیت خود به شدت طبیعت را از بین می برد اظهار کرد: این زنگ خطری برای خود انسانها است.
اکبری با بیان اینکه در خیلی از کشور های دنیا بهره برداری از حیات وحش بعنوان درآمد محسوب می شود افزود: این در حالیست که کشور ما جزء 10 کشور برتر از لحاظ تنوع زیستی است اما از نظر بهره مندی از مزیت های گردشگری طبیعی جایگاهی ندارد.
وی گفت: اگر می خواهیم در این زمینه درآمد کسب کنیم در مرحله نخست باید حیات وحش را حفظ کنیم و طبیعت را از آسیب مصون بداریم.
معاون محیط طبیعی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد آگاه کردن عموم جامعه نسبت به محیط زیست و تنوع زیستی در این زمینه ضروری خواند و گفت: هرکسی در هر نقطه ای از کره زمین می تواند در حفظ حیات وحش سهم داشته و نسبت به این موضوع حساس باشد.
وی تصریح کرد: برخی وقتها مشکلات بزرگ از فعالیتهای کوچکی آغاز می شود که ما نسبت به آن بی توجه هستیم و لازم است که با آموزش کودکان به طرق مختلف، تغییر نگرشی در آنها ایجاد کنیم که کودکان از همان ابتدا با طبیعت و آفریده های خداوند دوست شوند.
معاون محیط طبیعی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت: متاسفانه دشمنی با حیات وحش در ادبیات محاوره ای ما نهادینه شده و حتی در برخی رسانه ها هم حیات وحش را سیاه نشان می دهند که این نقطه آغاز دشمنی فرزندان ما با حیات وحش است .
وی اظهار کرد: خداوند هیچ حیوان و موجود زنده ای را بدون فایده نیافریده است این ما هستیم که بعضی رفتارهای خاص حیوان که در واقع در غریزه آن نهادینه شده را می گیریم و به اشتباه چیز بدی به آن نسبت می دهیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال خفاش شب، مار خوش خط و خال، کفتار پیر و ... و این عناوین و القاب، دشمنی با طبیعت را در کودکانمان نهادینه می کند.
اکبری یاد آور شد: باید دیدگاه و نگرش عموم مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان ما نسبت به موضوع حیات وحش تغییر کند و اگر از همان دوران کودکی آشتی انها با طبیعت نهادینه شود در آینده هم که در مسند مسوولیت قرار گرفتند نسبت به مسئله محیط زیست و حیات وحش حساس تر خواهند بود.
وی در ادامه با اشاره به روز جهانی حیات وحش (12 اسفندما) با بیان اینکه شعار امسال' آینده حیات وحش در دستان ماست' علت نامگذاری این روز را نگرانی در مورد حیات وحش دنیا عنوان کرد.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد افزود: این روز برای نکوداشت گونه های متنوع جانوری جهان و افزایش آگاهی درباره منافع بی شمار حیات وحش برای مردم است.
60 نیروی محیط بان، یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.
به نقل از ایرنا، استان یزد یا یک میلیون نفر جمعیت در مرکز جغرافیایی ایران قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار