استاندار ایلام با اشابه به موافقت مسئولان استان های میسان عراق و ایلام برای راه اندازی مرز در منطقه چیلات در شهرستان دهلران گفت: مبادلات تجاری و بازرگانی میان دو استان با راه اندازی این مرز دگرگون می شود.
کد خبر: ۱۹۱۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱ 03 March 2016
استاندار ایلام با اشابه به موافقت مسئولان استان های میسان عراق و ایلام برای راه اندازی مرز در منطقه چیلات در شهرستان دهلران گفت: مبادلات تجاری و بازرگانی میان دو استان با راه اندازی این مرز دگرگون می شود.

به گزارش تابناک ایلام؛محمدرضا مروارید شامگاه چهارشنبه در دیدار رئیس شورای استان میسان عراق اظهار کرد: استان میسان در مقایسه با سایر استان های عراق از استعدادهای طبیعی و امکانات بیشتری برخوردار است که امیدواریم با تلاش مسئولان دو استان سطح روابط دو جانبه ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه زمینه برای توسعه همکاری ها وجود دارد فقط باید مقامات دو استان با جدیت بیشتری روند موافقت نامه ها را پیگیری کنند، بر تشکیل کمیسیون ویژه مشترک برای توسعه همکاری ها به ویژه در حوزه بازرگانی و تجاری تاکید کرد.
مروارید با اشاره با موافقت مقامات دو کشور برای راه اندازی مرز چیلات یادآور شد: توسعه بازارچه مرزی در منطقه چم سری - شرهانی نیز از مطالبات مردم منطقه است که امیدواریم با ایجاد این مرز زمینه برای توسعه مبادلات تجاری و تجارت چمدانی و کوله بری فراهم شود که این موضوع در ارتقای سطح معیشتی و اشتغالزایی جوانان مناطق مرزی دو استان موثر باشد.
وی تاکید کرد: شهرستان مرزی دهلران دارای امکانات مناسبی برای توسعه گردشگری و جذب توریسم و مناسبات با استان میسان است و همچنین در زمینه انرژی و بویژه نفت و گاز، پتروشیمی و سیمان قابلیت های فراوانی دارد.
استاندار ایلام یادآور شد: یکی از مشکلات منطقه وجود بیابان های وسیع است که امیدواریم با همکاری طرف عراقی بتوانیم ضمن مقابله با این تهدید زیست محیطی شرایط را برای توسعه جنگل کاری در منطقه فراهم کنیم.
مروارید همچنین خواستار همکاری بیشتر دانشگاه های ایلام و علوم پزشکی با دانشگاه میسان در زمینه توسعه همکاری های علمی، تحقیقاتی و مبادلات استاد و دانشجو شد.
وی گفت: بسیاری از عشایر ساکن در مناطق جنوبی استان ایلام عرب زبان هستند که قرن ها ارتباط قومی و قبیله ای با مردم و عشایر استان میسان عراق داشته اند که این ارتباط زمینه را برای توسعه همکاری ها فراهم می کند.
رئیس شورای استان میسان عراق نیز در این دیدار گفت: نباید اجازه دهیم 220 کیلومتر مرز مشترک استان میسان با شهرستان دهلران بدون استفاده باقی بماند ضمن اینکه با بررسی شرایط استان ایلام دریافته ایم زمینه برای توسعه همکاری ها وجود دارد.
منذر رحیم اظهار کرد: حامل پیام تقدیر و تشکر مردم عراق به خصوص ساکنان استان میسان از مقام معظم رهبری، سران دولت و ملت ایران برای کمک های بشر دوستانه در حق ملت عراق هستیم.
وی یادآور شد: هدف ما نه تنها توسعه مرز و ایجاد بازارچه بلکه بدنبال توسعه مناسبات فرهنگی، اقتصادی، تجاری و علمی هستیم.
رئیس شورای استان میسان عراق با اشاره با علاقه مندی استاندار ایلام برای توسعه بازارچه مرزی در منطقه چم سری - شرهانی افزود: ما نیز از راه اندازی بازارچه مرزی استقبال می کنیم و با توجه به امنیت خوب استان میسان بدون شک ایجاد این بازارچه در گسترش همکاری ها دو جانبه تاثیر بسزایی خواهد داشت.
رئیس قبیله بنی لام استان میسان نیز در این دیدار گفت: روابط استان های مرزی دو کشور قدمتی دیرینه و تاریخی دارد که بر اساس اشتراکات قومی و قبیله ای و مذهبی شکل گرفته است.
شیخ سعدون با قدردانی از کمک های ملت و دولت ایران در حمایت از ملت عراق در مقابله با تهدیدات تروریستی و امنیتی افزود: ملت عراق همیشه خود را قدردان این زحمات و تلاش های جمهوری اسلامی ایران می داند.
هیات متشکل از مسئولان استان میسان عراق به منظور دیدار و گفت وگو با مسئولان استان ایلام عصر چهارشنبه وارد این استان شدند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار