کد خبر: ۳۰۷۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴ 05 October 2016
به گزارش تابناک یزد،طبق آمار موجود، تعداد اهالی سریزد از سال 62 تاکنون از 1200 نفر به 350‌نفر رسیده است. این کاهش جمعیت به‌حدی بوده که تعداد دانش آموزان دبستانی این روستا تنها 7 نفر شده و این نشان از مهاجرت جوان‌‌های روستا به شهرهای اطراف و کاهش زاد و ولد در روستا دارد. این کاهش جمعیت روستا را از رونق انداخته است. سریزد یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان مهریز و دارای قدمتی چند هزار ساله است. در گذشته دور، دروازه ورودی استان در سریزد بود و به آن شهر فرافر می‌گفتند. روستای سریزد در ۵‌کیلومتری شهرستان مهریز و ۴۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
این روستا 18 اثر تاریخی دارد که 9 اثرتاریخی معروف آن را به ترتیب قلعه سریزد، رباط نو و رباط کهنه، چاپارخانه، بازمانده‌های شهر فرافر، دروازه شهر فرافر، سنمبر، گنبد کرمون و مسجد جامع سریزد تشکیل می‌دهند. این روستا علاوه بر مشکل مهاجرت با خشکسالی، خاکی بودن کوچه‌ها و رسیدگی نامناسب به آثار تاریخی  مواجه است.

نظرات اهالی

کمبود آب آشامیدنی در روستا
یکی از اهالی روستا گفت: در گذشته قنات‌ها پر آب بود و در روستا مشکلی برای تامین آب شرب وجود نداشت ولی پس از خشکسالی‌ سال‌های اخیر، اهالی با مشکل کمبود آب شرب روبه‌رو شده‌اند. «حسین خان زاده» گفت: پس از پیگیری‌های انجام شده مقرر شد آب از شهرستان مهریز تامین و از طریق لوله‌کشی به روستا منتقل شود.  وی افزود: پس از انتقال آب از شهرستان مهریز به روستا مشکلات تا حد زیادی رفع شد ولی در تعطیلات به دلیل شلوغ شدن روستا، این مشکل دوباره ایجاد می‌شود.

 تاخیردر ساخت زیرگذر
یکی دیگر از اهالی روستا درباره ساخت زیرگذر عبوری از سریزد گفت: این زیرگذر باعث کوتاه شدن راه‌های مواصلاتی روستا به مرکز شهرستان می‌شود.  «سعید بالایی» ادامه داد: زمان زیادی از کلنگ زنی این زیرگذر می‌گذرد و امیدواریم هر چه زودتر بهره‌برداری از آن آغاز شود. وی افزود: این زیرگذر 50‌درصد مراحل ساخت خود را پشت سر گذاشته است و سرعت ساخت 50‌درصد باقی مانده مطلوب نیست. در حالی که با توجه به زمانی که از آغاز پروژه می‌گذرد انتظار می‌رفت تا به امروز از پروژه بهره‌برداری شده باشد.

 مشکلات آسفالت روستا
یکی از ساکنان روستا با بیان این‌که ورودی روستا در سال‌66 آسفالت شده است افزود: در حال حاضر این آسفالت فرسوده شده است و نیاز به تعمیر داردو اکثر کوچه‌ها خاکی مانده اند. وی افزود: نبود بودجه و گران بودن سنگفرش کوچه‌ها باعث شده زمان سر و سامان گرفتن کوچه‌ها نامعلوم باشد. وی افزود: خانه ما در یکی از این کوچه‌های خاکی است و عبور ماشین‌ و موتورها هر روز باعث خاکی شدن حیاط و دیوار و پنجره‌های ما می‌شود.  آقارحیمی ادامه داد: در بخشی از روستا کیفیت آسفالت‌ پایین است و این موجب آسیب دیدن وسایل نقلیه و صدمات مالی و جانی اهالی می‌شود.

 نظافت روستابا کمک اهالی
وی با بیان این‌که در طول سال حتی یک بار رفتگر به روستا نمی‌آید گفت: هرچند وقت یک‌بار اهالی روستا با کمک یکدیگر اقدام به نظافت روستا می‌کنند. وی افزود: همین موضوع موجب نامناسب شدن ظاهر روستای تاریخی سریزد می‌شود.  این ساکن روستا با بیان این‌که در هفته 2 بار زباله‌ها جمع آوری می‌شود گفت: در برخی محله‌های یزد و با جمعیت کمتر از روستای ما هر روز زباله‌ها جمع‌آوری می‌شود.

 فعال نبودن تعاونی روستایی
«حسین خانی زاده» یکی دیگر از اهالی روستا به خبرنگار همشهری گفت: تعاونی روستایی بدون استفاده رها شده است. وی افزود: در گذشته، این تعاونی برخی کالاهای مورد نیاز اهالی روستا را تامین می‌کرد و موجب رونق روستا شده بود اما در حال حاضر مردم احتیاجات خود را باید از شهر تامین کنند.

 سریزد یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان
وی همچنین در مورد آثار تاریخی این روستا گفت: روستای سریزد یکی از قدیمی ترین روستاهای استان است و ظرفیت‌های زیادی برای بهره‌برداری اقتصادی دارد. وی افزود: متاسفانه از این ظرفیت بهره برداری‌ لازم نمی‌شود و برخی از این بناها تا حدودی تخریب شده‌اند. خانی‌زاده افزود: قلعه سریزد بزرگترین اثر تاریخی این روستاست که حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد و جزو آثار ملی ایران است. این دژ سه طبقه از خشت خام ساخته شده و در قدیم به خصوص زمان جنگ و نا امنی محل سکونت ساکنان سریزد بوده به طوری که هنوز هم بعضی از ساکنان سریزد سندهای دست نوشته ای مبنی بر داشتن اتاق در قلعه دارند.

 نبود وسایل ایاب و ذهاب
یکی از ساکنان روستا در انتقاد از نبود وسایل نقلیه عمومی گفت: برای ایاب و ذهاب از روستا با مشکل جدی روبه‌رو هستیم. از طرفی نبود این وسایل نقلیه اهالی را مجبور می‌کند با وجود هزینه زیاد از آژانس استفاده کنند.  «جواد خانی زاده» ادامه داد: با این‌که هزینه استفاده از آژانس‌ها زیاد است به دلیل خدمت‌رسانی نامناسب در حوزه حمل ‌و نقل چاره‌ای جز این برای ساکنان وجود ندارد. وی افزود: در صورتی که اهالی وسیله نقلیه شخصی نداشته باشند با مشکل جدی برای تردد بین روستا و شهرهای مجاور روبه‌رو می‌شوند.

 خشکسالی و کمبود آب کشاورزی
رئیس شورای سریزد با بیان این‌که خشکسالی مشکلات زیادی برای اهالی روستا  ایجاد کرده است افزود: شغل بیشتر سریزدی‌ها کشاورزی است و خشکسالی اقتصاد روستا را از رونق انداخته است.  «میرظفر زارعین» افزود: به دلیل حفر چاه‌های غیر مجاز در روستاهای شهرستان مهریز سطح آب‌های زیر زمینی کاهش پیدا کرده و در نتیجه خشکسالی تشدید شده است. زارعین ادامه داد: خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب برای کشاورزی موجب مهاجرت اهالی به شهرهای اطراف شده و این مهاجرت‌ها موجب کم رونقی روستا شده است. وی با بیان این‌که خشکسالی قنات‌ها را با مشکلات جدی کم آبی و خشک شدن روبه‌رو کرده است افزود: لایروبی نشدن قنات‌ها از کمیت و کیفیت آب کاسته که از دیگر عوامل کم آبی روستا محسوب می‌شود. زارعین ادامه داد: از دیرباز در مناطق کویری قنات‌ها موجب رونق شهرها و روستاها بوده‌اند ولی متاسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرند و برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی موجب نابودی آنها شده است.

 مهاجرت روستایی‌ها یکی از معضلات سریزد
رئیس شورای روستای سریزد با بیان این‌که جاذبه‌های شهری موجب مهاجرت اهالی به شهرهای بزرگ شده است افزود: از سال 62 تا کنون جمعیت روستا تقریبا یک چهارم شده است.  وی افزود: مهاجرت جوان‌ها از روستا باعث کاهش رشد جمعیت شده به طوری که تعداد دانش‌آموزان روستا به 7 نفر رسیده است. زارعین گفت: وقتی جمعیت روستا از 1200 نفر در سال 62 به 350 نفر می‌رسد دیگر نمی‌توان امید زیادی به پیشرفت روستا داشت. وی ادامه داد: اگر سریزدی‌هایی که مهاجرت کرده‌اند و توان مالی دارند برای بناهای تاریخی سرمایه‌گذاری کنند رونق سریزد دوباره باز می‌گردد.

پاسخ دهیار

جلوگیری ازحفر چاه‌های غیرمجاز
دهیار روستا درباره راه‌های مقابله با خشکسالی گفت: باید از حفر چاه‌های غیر مجاز جلوگیری کرد.  «حسین آقا رحیمی» افزود: مکاتبات لازم را برای حل مشکل کمبود آب شرب انجام داده‌ایم. بر همین اساس شرکت آب و فاضلاب قول مساعد داده است که فاضلاب این مشکل را رفع ‌کند.

نبود بودجه
وی گفت: انتظار داشتیم زیرگذر زودتر ساخته شود در حالی که به گفته مسئولان نبود بودجه بهره برداری از زیرگذر را به زمانی دیگر موکول کرده است و کوچه‌ها باید سنگفرش شود. این مسئول درباره خاکی بودن کوچه‌های روستا گفت: سریزد یکی از روستاهای با قدمت و تاریخی استان است. در نتیجه امکان آسفالت کوچه‌ها وجود ندارد و کوچه‌ها باید حتما سنگفرش شوند. با توجه به این‌که سنگفرش هزینه زیادی دارد، باید اعتبارات آن تامین شود. یا بتوانیم از مصالح بومی برای حفظ بافت تاریخی استفاده کنیم. آقا رحیمی تاکید کرد: پس از سنگفرش کوچه‌ها و بهبود اوضاع بناهای تاریخی، روستا به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان تبدیل می‌شود. وی درباره بناهای تاریخی گفت: بسیاری از این بناها با کمک بخش خصوص تعمیر شده‌اند و برای تعمیر بقیه بناها برنامه‌ها و طرح‌هایی داریم که به زودی اجرایی می‌شوند.

هیچ کدام از روستاهارفتگر ندارند
آقا رحیمی درباره نبود رفتگر گفت: هیچ کدام از روستاها رفتگر ندارند؛ چراکه روستا بودجه لازم برای استخدام رفتگر را ندارد. طبق قراردادی که با شرکتی خصوصی و از محل اعتبارات روستا داشته‌ایم هر هفته 2 بار ماشین زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها به روستا می‌آید.

درخواست تامین سرویس رفت و آمد داده شده
این مسئول درباره نبود سرویس منظم برای جابه‌جایی اهالی روستا گفت: روستای ما و 3 روستای دیگر برای تامین سرویس درخواست داده‌ایم ولی متاسفانه تاکنون اتفاقی در این زمینه رخ نداده است. وی افزود: از آنجایی که 3 روستا دیگر زودتر از ما درخواست خود را مکتوب کرده‌اند امید چندانی برای اختصاص این سرویس‌ها نداریم.

تعاونی روستایی صرفه اقتصادی ندارد
آقا رحیمی گفت: متاسفانه به دلیل سود کم و به صرفه نبودن تعاونی روستایی، این تعاونی در روستا فعالیتی ندارد و این وضعیت تامین نفت و برای اهالی سخت است. برای رفع این مشکل در آینده قصد داریم مدیریت تعاونی را تغییر دهیم و رونق را به آن بازگردانیم.

پاسخ‌ بخشدار

کمبود آب در ایام تعطیل
بخشدار بخش مرکزی درباره مشکل کم‌آبی در ایام تعطیل گفت: اکثر اهالی به تهران و دیگر شهرستان‌ها مهاجرت کرده‌اند و در ایام تعطیل به روستا می‌آیند؛ در نتیجه در این ایام حجم مصرف آب به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و باعث کمبود آب می‌شود. «سید عباس طباطبایی» افزود: از طریق سازمان آب و فاضلاب پیگیری‌های لازم را برای افزایش حجم آب سریزد انجام داده‌ایم و امیدواریم به زودی این امر میسر شود. وی درباره ساخت زیرگذر گفت: مدتی از کلنگ‌زنی این زیرگذر می‌گذرد ولی با توجه به کمبود اعتبار در سال‌های اخیر بهره‌برداری آن به تاخیر افتاده است.
وی افزود: پس از تامین اعتبارات لازم زیرگذر تکمیل می‌شود. بخشدار بخش مرکزی درباره راه‌های ایجاد سرویس‌های مسافربری در سریزد گفت: در مسیرهای روستایی، پایانه حمل و نقل تسهیلات لازم را ارائه می‌کند. وی ادامه داد: به دلیل کم بودن تعداد افراد ساکن در روستا، خدمات‌دهی سرویس‌های مسافربری برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و در نتیجه تعداد این سرویس‌ها در روستاها کاهش یافته است. طباطبایی درباره مشکل خشکسالی و راه‌هایی که برای مدیریت آن در نظر گرفته شده است گفت: تعداد قنات‌های شهرستان مهریز زیاد است و مدیریت آنها کار آسانی نیست. وی ادامه داد: درخواست‌های زیادی برای لایروبی قنات ها و مقابله با خشکی آنها دریافت شده که همه آنها در دست بررسی است. بخشدار با اشاره به طرح‌های نیمه تمام در زمینه آسفالت کوچه‌ها و معابر گفت: هر ساله اعتباراتی برای این کار در نظر گرفته می‌شود. اعتبارات مورد نیاز برای آسفالت تمامی معابر معادل بودجه چند سال شهرستان است.  وی افزود: با توجه به میزان جمعیت و دیگر اولویت بندی ها، اقدام به تعمیر معابر می‌شود. اولویت بنیاد مسکن آسفالت کوچه‌های نیمه تمام است و پس از اتمام آنها سراغ دیگر معابر می‌رود. وی افزود: از آنجا که آسفالت ورودی سریزد نیاز به تعمیرهای جزئی دارد فعلا این کار در اولویت قرار ندارد و در ابتدا معابر بدون آسفالت باید روسازی شوند. طباطبایی درباره راکد بودن تعاونی روستایی سریزد گفت: از طریق اصلاح مدیریت و با کمک و سرمایه‌گذاری اهالی روستا، این تعاونی می‌تواند رونق بگیرد.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار