روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای که در اختیار رسانه های این استان قرار گرفت در خصوص حواشی پیش آمده سی امین جشنواره تئاتر استان ایلام واکنش نشان داد.
کد خبر: ۳۰۷۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶ 06 October 2016
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای که در اختیار رسانه های این استان قرار گرفت در خصوص حواشی پیش آمده سی امین جشنواره تئاتر استان ایلام واکنش نشان داد.
به گزارش تابناک ایلام،دراین دیدار که یک نسخه دراختیار تابناک ایلام قرار داده شده آمده است:
اجازه دهید قانون ملاک عمل باشد. 
سی امین جشنواره تئاتر استان ایلام که هشتم تا 10 مهر ماه امسال در محل سالن آمفی تئاتر امور تربیتی آموزش و پرورش برگزار شد با تمام نقاط ضعف و قوت خود، توجه جدی اداره کل به رشد و اعتلای هنر تئاتر که رهبر معظم انقلاب از آن بعنوان منبر بلکه فراتر از منبر یاد می کنند را نشان می دهد. 
اجرای این جشنواره براساس شیوه نامه اداره کل هنرهای نمایشی کشور به انجمن هنرهای نمایشی شعبه استان ایلام و هنرمندان این حوزه واگذار شد و در تمام مراحل بر مبنای ساز و کارهای قانونی، نظارت لازم بر آن صورت گرفته است. 
شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و صدور پروانه استان که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ا ست در مرحله انتخاب و بازبینی آثار بر نمایش های ارایه شده در جشنواره نظارت داشته است. 
این شورا و همچنین هیات فنی انتخاب آثار با دقت و وسواس کافی از بین 12 اثر نمایشی، پنج اثر را بصورت مستقیم و یک اثر را بصورت مشروط حائز حضور در مرحله رقابتی جشنواره تشخیص داد.
نمایش سزار گئودیابث بعنوان اثر مشروط، از سوی شورا مکلف به اصلاح چند مورد محتوایی شد که در بازبینی مجدد مورد اصلاح یا حذف قرار گرفتند. 
در مرحله داوری که گروه ها با هم به رقابت پرداختند نمایش یاد شده به روی صحنه رفت و پس از آن، اظهار نظرها در خصوص عدم توجه به نظر شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و صدور پروانه آغاز شد که بلافاصله تصویر اثر در اختیار اعضای شورا قرار گرفت تا پس از بازبینی، مصادیق مغایرت آنچه اجرا شده با آنچه مورد تایید شورا قرار گرفته مشخص شود. 
همزمان با داوران جشنواره مذاکره لازم صورت گرفت که نظر قطعی آنان اعلام نتایج داوری و پیگیری نظرات شورا قبل از معرفی اثر به جشنواره تئاتر فجر بود. 
شورا بر اساس ضوابط قانونی به وظیفه خود عمل کرده و اثر مذکور می بایست تمام موارد ابلاغ شده در بازبینی های مکرر را رعایت کند در غیر اینصورت نه تنها به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی نخواهد شد بلکه مجوز اجرای عمومی نیز دریافت نخواهد کرد ضمن اینکه آثار راه یافته به فجر، توسط هیات انتخاب آثار به صورت مستقل مورد بررسی و بازبینی قرار خواهند گرفت. 
از این رو، با وجود قوانین شفاف و روشن که مراحل مختلف جشنواره بر اساس آن طرح ریزی و اجرا شده است انتشار تصاویر آثار نمایشی آن هم به صورت گزینشی و بدون اجازه صاحب اثر، توسط برخی رسانه ها، نه تنها ضرورتی نداشته بلکه خلاف قانون و منشور اخلاقی رسانه ها است. 
لازم به یادآوری ا ست که فضای آرام و سالم فرهنگی استان ایلام تنها در سایه تعامل و تمسک به قانون تداوم خواهد یافت و ایراد اتهامات متعدد به مجریان و تخریب دستگاه های فرهنگی نظام از سوی برخی رسانه های هنجار شکن، نه تنها مستوجب پیگرد قضایی است بلکه از جنبه عمومی آن مستلزم ورود مدعی العموم خواهد بود. 
توضیحات تابناک:
سایت تحلیلی خبری تابناک ایلام بعنوان رسانه ای مستقل که رسالت اطلاع رسانی را در صدر وظایف خود قرار داده است ،صرفا بمنظور تنویر افکار عمومی وانجام رسالت ذاتی خود مبادرت به انتشار این بیانیه نمود اما دراین راستا ذکر دو توصیه دوستانه را نیز در ادامه این بیانیه لازم می داند:
توصیه اول به مدیران فرهنگ وارشاد اسلامی استان است که اگرچه براساس قانون پاسخگویی وصدور بیانیه درپاسخ به اخبار منتشره در زمینه حاشیه های برگزار تئاتر استان حق قانونی آنان است اما  این عزیزان نیزبهتر است نسبت به بررسی صحت وسقم حاشیه های این تئاتر پرداخته وچنانچه در این بین خطایی سرزده  یا هنجاری شکسته شده است ،نسبت به توبیخ وبرخورد قانونی با متخلفان وهنجار شکنان اقدام بعمل آورند.زیرا در این ماه که عزیزترین فرزندان بشریت قربانی خودکامگیهای دستگاه تزویر شده ودرراه احیاء امربه معروف ونهی جان خود را ارزانی داشتند،قداست شکنی وریشخند به ارزشها اصلاروانیست وقطعا باعث جریحه دارشدن احساست پاک ومومنانه جمعی خواهد شد.
 
توصیه دوم نیز به همکاران رسانه ای است که حاشیه های این تئاتر رابرنتافته ودر برابر آن واکنش نشان دادندوصدالبته بخاطر مشی انقلابی وارزشی سایت واز طرفی نقد وموضعگیری اشان درمقابل حاشیه های این تئاتر را حق قانونی وبجای آنان وهر رسانه دیگری میدانیم،اما دوستان عزیز،چنانچه در برگزاری این تئاتر خواسته یا ناخواسته حاشیه هایی بروز کرده است (واین حاشیه نیز از دیدگاه ما  کاملا مردود است)، فقط درمقابل چشمان حداقل 100نفربیشتر یا کمتر اتفاق افتاد ؛اما با رسانه ای شدن وانتشار فیلم آن، هزاران نفر این حاشیه ها را مشاهده کردند. بهتر بود با این عمل، انتشار دهنده منکر نشویم.بهتراین است فضای استان را آرام کرده وبا پرهیز از دو قطبی سازی ودر فضایی آرام ،منطقی ودوستانه ،درراه پیشرفت وتوسعه واعتلای استان محروم ایلام و ایران اسلامی گام برداریم  که ثواب وصلاح دراین است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار