اهواز، شهر پل‌هایی است که هندسه را در واقعیت پیاده ساخته و در شب قوس و قزح را در آسمان بی‌کران نمایش می‌دهد.
کد خبر: ۴۰۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱ 02 April 2017
تماشای قوس و قزح در شب‌های اهواز/ تاریخ را در گذر پل‌های اهواز نظاره کنید+ تصاویر

در گذشته با نام اوکسین آن را می‌شناختند اما امروز کارون خروشان و پل‌های تماشایی نام "اهواز" را در ذهن همگان حک کرده است.

اهواز، شهر پل‌هایی که هندسه را در واقعیت پیاده ساخته و در شب قوس و قزح را در آسمان بی‌کران نمایش می‌دهد؛ در اهواز تلاقی باران و خورشید برای ساخت رنگین کمان لازم نیست اینجا هلالی پل سفید با نورپردازی‌های جذاب همانند کمانی رنگی جلوه گاه هنر دست بشریت است.

کلانشهر اهواز با دارا بودن 9 پل یکی از جذاب‌ترین و منحصربه فردترین شهرهای کشور به شمار می‌رود که هر سال گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود جذب و مجذوب زیبایی‌های بصری ساخته و پرداخته دست آدمی می‌کند.

پل سیاه  اهواز را رو سپید کرد

پل سیاه با قدمتی که حال را به دوران پهلوی اول متصل می‌کند نخستین پل ساخته شده در اهواز است که به سال 1308 باز می‌گردد؛ این پل خط آهن بندر امام خمینی در جنوب استان را به راه‌آهن سراسری خرمشهر ـ تهران وصل می‌کند. پل سیاه که در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان مسیر حمل آذوقه، نیرو ومهمات ارتش روس مورد استفاده قرار می‌گرفت به دلیل تأثیر زیادی که در پیروزی متفقین داشت «لقب پل پیروزی» را از آن خود کرده است؛ این اثر در سال 1378 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

تماشای قوس و قزح در شب‌های اهواز/ تاریخ را در گذر پل‌های اهواز نظاره کنید+ تصاویر

از رمان تا پل سفید

داستانی شنیدنی در عین حال تحسین برانگیز در دل پل سفید اهواز نهفته است آن زمان که انگلیسی‌ها با پس گرفتن ادوات ساخت پل، سازنده آلمانی پل را دق مرگ کردند ولی همسر سازنده پل، با ابتدایی‌ترین ابزارها ره ناتمام همسر خویش را در سال 1315 به پایان رساند و نیز امروز که دو قوس بتنی این پل همچون ابروان کارون جلوه می‌کند، همه و همه از تاریخ خواندنی اهواز خبر می‌دهد. این اثر در سال 1378به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده شده ‌است.

تماشای قوس و قزح در شب‌های اهواز/ تاریخ را در گذر پل‌های اهواز نظاره کنید+ تصاویر

پل دیگری که در اهواز به عنوان پل سوم و یا پل شهریور از آن یاد می‌شود نقشی ترانزیتی را ایفا می‌کند که در سال 1349 کار ساخت آن پایان یافت و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در ابتدا با هدف اتصال پل به راه آهن اهواز – تهران یک رشته خط آهن برای عبور قطار بر روی آن تعبیه شد که مورد استفاده قرار نگرفت و بعدها ریل‌ها به هنگام مرمت پل حذف شدند.

تماشای قوس و قزح در شب‌های اهواز/ تاریخ را در گذر پل‌های اهواز نظاره کنید+ تصاویر

پل چهارم اهواز با نام پل نادری معروف و در سال 1356 ساخته شده و پل پنجم اهواز نیز که میدان جمهوری، جنوب خیابان شریعتی و جاده کوت عبدالله را به فلکه دانشگاه و لشکر آباد متصل می‌کند در سال 1375 و در دو باند احداث شده است.

شفق بر بلندای کارون

پل ششم ساخته شده در سال 1386 را می‌توان پل فولاد نامید چرا که مسیر تردد خودروهای حامل شمش‌های فولادی میان دو کارخانه فولاد خوزستان و نورد لوله را کوتاه‌تر و راحت‌تر کرده‌است.

پل هفتم پلی است که در سال 1377 افتتاح شد و بزرگترین آبشار مصنوعی کشور را در دل خود جا داده و با توجه به نورپردازی‌هایی که در دو طرف این پل انجام شده نام "پل رنگین کمان" را به خود نسبت داده است.

هر ساله گردشگران زیادی برای تماشای این آبشار مصنوعی و رنگی به اهواز سفر می‌کنند و یکی از مکان‌هایی که هر میزبان خوزستانی برای میهمانش تدارک می‌بیند بازدید از این پل مرتفع و رنگی است.

تماشای قوس و قزح در شب‌های اهواز/ تاریخ را در گذر پل‌های اهواز نظاره کنید+ تصاویر

پل کابلی اهواز هشتیم پل این شهر به شمار می‎رود که گرچه از ساخت آن در سال 1390تا کنون به نسبت دیگر پل‌های احداثی بر رودخانه کارون مدت زیادی نمی‌گذرد ولی به خوبی توانسته نه تنها در استان بلکه در کشور به عنوان جاذبه‌ای گردشگری و معماری جایگاه ویژه‌ای کسب کند همچنین نهمین پل اهواز نیز با هدف سهولت در تردد از دیگر پل‌های ساخته شده بر رودخانه کارون است.

تماشای قوس و قزح در شب‌های اهواز/ تاریخ را در گذر پل‌های اهواز نظاره کنید+ تصاویر

اهواز از جاذبه‌های دیدنی بسیاری برخوردار است و وجود چندین پل که می‌تواند گذشته را به امروز متصل کند به طوری که در گذر آنها تاریخ را می‌توان نظاره کرد، تنها بخش کوچکی از دیدینی‌ها و جاذبه‌های مجذوب کننده این شهر است.

میهمان‌نوازی و خونگرمی مردم طناز و مهربان خوزستان در کنار این جاذبه‌ها که شب‌های اهواز یا به قولی "شب‌های کارون" را از دیگر ساعات متمایز می‌کند ذهن و فکر مسافران و گردشگران نوروزی را با تثبیت خاطره‌ای دلنشی تا ابد درگیر می‌کند. سفر به خوزستان به ویژه اهواز را از دست ندهید.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار