رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه مهمترین راه مقابله با عرضه فله‌ای شیر و لبنیات را عدم استقبال جامعه عنوان کرد و گفت: وقتی درخواستی برای خرید شیر و لبنیات سنتی و فله‌ای نباشد، عرضه این مواد را نیز نخواهیم داشت.
کد خبر: ۴۷۰۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ 01 August 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،دکتر مهدی ظفری‌پور ، اظهار کرد: برخی شیر و لبنیات سنتی را دارای طعم و مزه طبیعی‌تر می‌دانند و این در حالیست که طعم و مزه سنتی شیر نشات گرفته از محیط است.

ظفری‌پور یادآور شد: شیر بسیار حساس بوده  و اگر مدت اندکی بعد از دوشیده شدن در آغل بماند، مزه آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، این درحالیست که با دوشیدن شیر با دستگاه‌های مکانیزه شیردوش و بدون ارتباط دست، شیر دیگر طعم و بوی آغل را نگرفته و مزه واقعی خود را خواهد داشت.
 
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه  در ادامه با تاکید بر اینکه باید ذائقه افراد به سمت شیر و لبنیات سالم‌ و بهداشتی‌ سمت و سو داده شود، یادآور شد: اصلاح الگوی مصرف غذایی نیاز به تغییر ذائقه سنتی افراد دارد.

ظفری‌پور خواستار نهادینه شدن فرهنگ اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی شد و عنوان کرد: باید با فرهنگ سازی جامعه را به سمت مواد غذایی با سلامت بالا سوق داد.

ظفری‌پور با بیان اینکه استفاده از لبنیات سنتی به ویژه شیر خام به صورت فله‌ای توصیه نمی‌شود، به شهروندان توصیه کرد: به هیچ عنوان شیر را از مراکز عرضه فله‌‌ای خریداری نکنند، چراکه هیچ اطمینانی از سلامت این شیر وجود ندارد.

وی اضافه کرد: مصرف لبنیات به ویژه شیر تنها به  صورت پاستوریزه و انواع دیگر آن مثل استرلیزه و هموژنیزه توصیه می‌شود.

این مسئول تاکید کرد: هیچ نظارتی بر مراکز عرضه فله‌ای شیر و لبنیات نمی‌شود و سلامت آنها مورد تایید دامپزشکی نیست.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه شبکه مجاز چرخه شیرخام از دامداری آغاز و با انتقال شیر از دامداری با تانکرهای
مجاز و دوجداره به مراکز جمع‌آوری شیر ادامه پیدا می‌کند، اضافه کرد: در مراکز جمع‌آوری، شیر سرد شده و به دمایی می‌رسد که رشد میکروب‌ها در آن دما به حداقل رسیده و ماندگاری شیر برای رسیدن آن به کارخانه بالا خواهد رفت.

این مسئول ادامه داد: در این مرحله شیر پایش شده و از نظر بارمیکروبی و آلودگی ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و تنها در صورت سلامت و نداشتن هیچ آلودگی برای فرآوری به کارخانه فرستاده خواهد شد.

ظفری‌پور تصریح کرد: تنها شیری مجاز به انتقال به کارخانه جهت فرآوری است که استانداردهای لازم را داشته باشد و شیری که وارد شبکه مجاز فرآوری نشده حتما مشکلی داشته که مصرف آن به لحاظ اینکه ممکن است از سلامت کافی برخوردار نباشد، توصیه نمی‌شود.

وی یادآور شد: شیری که وارد چرخه مجاز فرآوری نشده ممکن است هر آلودگی داشته باشد که ساده‌ترین آن تب مالت است که استان کرمانشاه همواره جزو پنج استان با شیوع و بروز بالای تب مالت انسانی است.
 
ظفری‌پور ادامه داد: ممکن است در اثر فرآوری شیر  و لبنیات در واحدهای عرضه فله ای به دلیل انجام فعل و انفعالات اسیدیته، عامل تب مالت در آن از بین برود، اما سایر موارد همچون ترکیبات شیمیایی اضافه و یا بار میکروبی شیر از بین نخواهد رفت.





 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار