کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: کودکاني که با شير مادر تغذيه مي‌شوند از رشد و تکامل مطلوب‌تري برخوردار بوده و سالم تر و با هوش‌ترند.
کد خبر: ۴۷۳۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹ 06 August 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا ، مریم اویسی به مناسبت هفته ترویج تغذیه با شیر مادر اظهار کرد: شير مادر موهبتي الهی است که مي تواند از تولد تا پايان زندگي، ضامن تندرستي و شکوفايي فرزندان باشد.

وی افزود: شير مادر با مواد حفاظتي و ايمني بخش فراواني که دارد، به عنوان غذايي کامل و منحصر به فرد براي رفع نياز هاي شش ماه اول زندگي کافي است و از آن پس تا پايان سال دوم زندگي تأمين کننده بخش مهمي از انرژي و مواد مغذي مورد نياز نوزاد است.

 اویسی با بیان اینکه تغذيه با شير مادر هم در قرآن کريم و احاديث توصيه شده و هم مورد تأييد و تأکيد تمام مجامع علمي معتبر دنيا است، گفت: تغذيه کودک با شير مادر علاوه بر تأمين رشد  تکامل مطلوب کودک، سبب تقويت ارتباط عاطفي مادر و کودک، رشد ذهني و رواني مناسب، افزايش ضريب هوشي و قدرت يادگيري شده و بروز يا شدت بسياري از بيماري هاي گوارشي، تنفسي، آلرژي، بعضي از سرطان هاي دوران کودکي، مرگ ناگهاني شيرخوار، بيماري هاي مزمن دوران بزرگسالي مانند ديابت، چاقي، پر فشاري خون و بيماري هاي قلبي  عروقي را نيز کاهش مي دهد.

وی به مزایای شیردهی برای مادران باردار هم اشاره کرد و گفت: در مادراني که فرزندشان را با شير خود تغذيه مي کنند، احتمال بروز مشکلاتي نظير چاقي، ابتلا به سرطان پستان و تخمدان، بيماري هاي قلبي عروقي، پوکي استخوان و افسردگي بعد از زايمان کمتر بوده و عود ميگرن و بيماري ام اس در آنان کاهش مي يابد.

اویسی با بیان اینکه مادران از همان ساعات اول تولد نوزاد باید تغذیه نوزاد با  با شيرمادر را آغاز کنند، توصیه هایی به مادران شیرده داشت و گفت: در تمام مدت شبانه روز، نوزاد را در کنار خود نگهداريد و با ظهور اولين علائم گرسنگي در او از قبيل حرکت سر به طرفين، باز کردن دهان، دست به دهان بردن و  مکيدن لب ها، انگشتان و دست، به او شير بدهيد و به هيچ وجه منتظر گريه نوزاد نشويد.

وی افزود: مادران باید از دادن آب، آب قند، شير مصنوعي، داروهاي گياهي، بطري و يا پستانک به نوزاد خودداري کنند، زيرا استفاده از آنها مي تواند سبب اختلال در تغذيه انحصاري با شير مادر، مکيدن کمتر پستان، توليد شير کمتر، کاهش طول مدت شيردهي، احتمال قطع شيردهي، افزايش خطر زردي و احتمال عفونت هايي نظير عفونت گوش، اسهال، برفک، آلرژي و.... در شير خوار شود. 

وی گفت: مادران سالم هيچگونه پرهيز غذايي ندارند، اما بهتر است از نوشيدن بيش از دو فنجان قهوه يا چاي پررنگ در روز و همچنين نوشابه هاي گازدار پرهيز کنند و مصرف مکمل هاي دوران بارداري نظير مولتي ويتامين مينرال را ادامه دهند.

اویسی از مادران باردار خواست نگران وزن اضافي دوران بارداري خود نباشند و براي کاهش وزن رژيم نگيرند، زیرا بر مقدار شير اثر منفي مي گذارد.

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه افزود: شير دادن، به تدريج وزن مادران شیرده را به حد مطلوب مي رساند.

وی در خصوص راه های افزایش شیر مادران نیز گفت: علاوه بر مکيدن هاي صحيح و مکرر پستان توسط نوزاد، تغذيه مناسب و خواب و استراحت کافي مادر بيش از هر چيز ديگری در توليد و ترشح شير مادر موثر است.


اویسی در ادامه با بیان اینکه نقش پدران در دوران شيردهي همسرشان بسيار مهم است، گفت: ثابت شده مادراني که همسرشان آنان را در اين دوران مورد حمايت قرار مي دهند، مدت طولاني تري به فرزند خود شير مي دهند و احساس امنيت و آرامش خاطر بيشتري را تجربه مي کنند.

وی با بیان اینکه پدران می توانند کارهايي مانند خواباندن، نوازش کردن و حمام کردن نوزادان را به عهده بگيرند، گفت: مادران پس از زايمان ممکن است به دليل تغييرات هورموني، غمگين شوند که درجات خفيف آن طبيعي است و با حمايت پدران و گذشت زمان و ادامه شيردهي که به آرامش و کاهش استرس او کمک مي کند به حالت عادي بر مي گردند.


 
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار