مدیرکل دامپزشکی یزد خبر داد:
مدیرکل دامپزشکی یزد با اشاره به تولید اهمیت ترویج فرهنگ تولید شیرخام با بارمیکروبی کم در استان یزد گفت: روزانه ۲۸۱ تن شیر خام در یزد تولید می‌شود.
کد خبر: ۴۸۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶ 16 June 2015
به گزارش تابناک یزد، علی‌‌اکبر حدادزاده در جلسه کمیته ارتقای بهداشت شیرخام استان یزد با بیان اینکه مصرف شیر به عنوان شاخص کلیدی رشد و توسعه جامعه محسوب می‌شود، اظهار داشت:  سرانه مصرف شیر در استان یزد بین 60 تا 75 کیلوگرم است.

مدیرکل دامپزشکی یزد با اشاره به انتقال 40 درصد از بیماری‌ها انسان از طریق دام گفت: هرچه کیفیت شیر بالاتر برود محصولات لبنی مناسب‌تر با ماندگاری بیشتر تولید می‌شود.

حدادزاده با اشاره به نقش موثرمصرف شیر در کاهش بسیاری از بیماری‌ها افزود:  بیش از 65 درصد از فرآوردهای خوراکی در کشور به فرآوردهای شیری اختصاص دارد.

وی ارتقای سطح بهداشت شیرخام، کاهش بار میکروبی شیرخام و حذف عوامل بیماری‌های مشترک دام و انسان را از جمله اهداف و برنامه‌های دامپزشکی استان یزد در جهت ارتقای کیفیت شیرخام در استان عنوان کرد.

وی با اشاره به تولید 190 هزار تن شیر در استان یزد، در سال گذشته تصریح کرد: روزانه بیش از 193 تن شیر از استان یزد به خارج از استان صادر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد عنوان کرد: در استان یزد 37 ایستگاه جمع آوری شیر وجود دارد که از این تعداد ایستگاه بیش از 281 تن شیر جمع‌آوری می‌شود.

حداد زاده حمل و نقل صحیح شیر، استاندارد‌سازی ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر، سلامت دام، بهداشت دام و دوشیدن صحیح شیر را از جمله اقدامات موثر در جهت کاهش بار میکروبی شیرخام در استان عنوان کرد.

وی با بیان این مطلب که بارمیکروبی شیر به منظور آلودگی شیر و عدم استفاده از آن نیست افزود: نمونه‌برداری‌های دوره‌ای از سال 89 تا کنون، انجام آزمایشات دوره‌ای، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مسئولان فنی و آموزش دامداران استان یزد از جمله برنامه و اقدامات اداره کل دامپزشکی استان یزد در جهت تأمین سلامت بیشتر شیرخام در استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار