مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در تهران به عنوان مرکزی برای انجام فعالیت ها و برنامه های فاخر فرهنگی و مذهبی در پایتخت، نمادی از هنر اصیل و معماری غنی ایرانی - اسلامی محسوب می شود.
کد خبر: ۵۳۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۲ 28 June 2015
به گزارش تابناک یزدمصلای بزرگ تهران در محدوده اراضی عباس آباد نمونه بسیار زیبا و فاخری از هنر معماری ایرانی اسلامی است که نشان از ظرفیت های فرهنگی بالای کشور در زمینه معماری اسلامی دارد.

طرح و برنامه ساخت مصلا آنقدر جامع است که حتی ریزترین نکات در احداث این مصلای بزرگ معاصر در نظر گرفته شده است.

اصغر نادری مدیرعامل مجموعه مصلای بزرگ امام خمینی(ره) در این باره گفت: آنچه که در برنامه ساخت مصلا تاکید شده اینست که این مکان باید به گونه ای باشد که برای تبلیغ و رساندن پیام انقلاب اسلامی همچون ندایی رسا و قوی دارای تجهیزات کافی باشد.

وی افزود: در این راستا برای طراحی مصلا مسابقه ای بین المللی برگزار و در تریبون نماز جمعه هم عنوان و چگونگی برگزاری آن اعلام شد.

نادری گفت: در این ارتباط 36 طرح برای ساخت مصلای بزرگ تهران به شورای سیاستگذاری ارائه شد که هیچ یک از آنها با الزامات مطابق نبود و مقرر شد گروهی با استفاده از برنامه مصوب، این مجموعه را طراحی کنند.

وی تاکید کرد: بر همین اساس ساخت مصلا بر اساس طرح و برنامه ای که مصوب شد اجرایی و مراحل آن انجام شده است.

نادری با بیان اینکه معیار اصلی برای ساخت این مجموعه توجه ویژه به هنر اصیل و معماری غنی ایرانی - اسلامی است افزود: در ساخت مصلا با استفاده از توان هنرمندان کشور توانستیم احیا کننده برخی صنایع از جمله گچ بری، هنری ایرانی باشیم.

وی با اشاره به اینکه توصیه قرآن که محل های عبادت را به بهترین شکل بسازید افزود: از کاشیکاری زیبای هنرمندان اصفهان، خراسان و قم استفاده شده و از زیباتری خط ها از جمله خط استاد عبدالرضایی و استاد موحد استفاده شده است.

مدیرعامل مجموعه مصلای بزرگ تهران گفت: کاشی کاری های شبستان منقوش به فرازهایی از دعای کمیل و برخی سوره های قرآن است و بخش هایی از وصیت نامه امام راحل نیز در نیم طبقه شبستان نقش بسته شده است.

زیبایی طرح و ساخت مصلا به گونه است که بسیاری از گردشگران خارجی قصد دیدار از این مجموعه را دارند و معماری آن را از نوع معماری اصیل و فاخر ایرانی می دانند که نمونه های آن در شهر اصفهان دیده شده است.

یکی از گردشگران که از کشور اتریش به تهران آمده در گفت و با خبرنگار ایرنا دیدار از شهرهای تاریخی ایران از جمله اصفهان و شیراز را جزو برنامه های خود عنوان کرد و گفت: یکی از مکان هایی که در تهران از آن دیدن کرده، مصلای تهران است.

وی با اشاره به اینکه مصلای تهران در لیست گردش و بازدید شهر تهران قرار ندارد گفت: تور گردشگری بر اساس درخواست ما و در شرایطی که مصلای تهران به دلیل برگزاری نمایشگاه باز است توانست گروه گردشگر را به این مکان آورد.

این گردشگر اتریشی خاطر نشان کرد: این مکان از نظر وسعت و زیبایی معماری در تهران و سایر شهرهای ایران بی نظیر است.

مجموعه 63 هکتاری مصلای بزرگ امام خمینی(ره) حدود 670 هزار مترمربع زیربنا دارد که یک مسجد جامع، یک گنبد اصلی منحصر به فرد از نظر ارتفاع و قطر در آن قرار دارد.

ارتفاع گنبد مسجد 63 متر است و قطر خارجی آن 100 متر مربع و قطر داخلی آن حدود 90 متر مربع است و زیربنای گنبد نیز بیش از 13 هزار متر مربع است.

محوطه گنجایش 17 هزار نفر جمعیت را دارد و محاسبات ساخت این مجموعه نیز توسط متخصصان داخلی انجام شده و دو پوسته دارد و در ساخت نیز سعی شده مشخصات فنی رعایت شده و از کیفیت مطلوب برخوردار باشد.

این مجموعه دارای ایوانی است که از نظر معماری، بی بدیل است و از ویژگی خاص برخوردار بوده و 72 مترمربع ارتفاع و بیش از 80 متر مربع عمق دارد.

زیر بنای گنبد ایوان بیش از 18متر مربع است و دارای طرازهای مختلف 5، 12 و 25 متر است که در طراز 25 محوطه زنان ومردان از یکدیگر جدا می شود.

ایوان دو گلدسته نیز دارد که در دو طرف آن قرار گرفته و دارای 140 مترمربع ارتفاع و دو شبستان غربی و شرقی در دو طرف گنبد است.

درمصلای بزرگ تهران صحنی در ابعاد 220 مترمربع در 220 متر ساخته شده که آبنمایی با مساحت بیش از 3 هزار متر در آن ایجاد شده است.

در دو طرف این صحن نیز دو رواق شرق و غرب ایجاد شده که هنوز کامل نشده و تا آخر امسال هر دو رواق تکمیل و به بهره برداری می رسد.

از نکات بارز ساخت مصلا وجود قرائتخانه است؛ این قرائتخانه در سمت جنوبی رواق غربی در طراز 12 با زیر بنای یک هزار و 870 متر مربع برای علاقه مندان به مطالعه، ایجاد شده و گنجایش سه هزار نفر را دارد.

شمال صحن مصلا نیز شبستانی قرار دارد که در فصول گرم و سرد سال برای برگزاری نماز جمعه از آن استفاده می شود، این مجموعه با دو طبقه همکف و نیم طبقه حدود 65هزار مترمربع وسعت دارد.

اصغر نادری مدیر عامل مجموعه مصلای امام خمینی(ره) با بیان اینکه ورودی غربی نیز در حال ساخت است افزود: پایان سال 94 هر دو رواق غرب و شرق کامل می شود و ایوان نیز در سال 95 کامل شده و به بهره برداری می رسد.

وی اعتبار تخصیص یافته برای ساخت مصلای تهران تا پایان سال 92 را بیش از 320 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: برای اجرای پروژه مصلا در سال جاری نیز 100 میلیارد تومان اعتباردر نظر گرفته شده که نسبت به سال های گذشته رشد قابل توجهی داشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار