مسئول ميراث فرهنگي شهرستان مهريز از مرمت و بازسازي حمام تاریخی روستاي ييلاقي منشاد با سرمايه‌گذاري 300 ميليون ريال خبر داد.
کد خبر: ۶۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹ 15 July 2015
به گزارش تابناک یزد "محمدرضا فلاحتي" در مورد مرمت اين بناي بازمانده از دوران ايلخاني كه به شماره 21699 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: خشت و گل، آجر، کاشي، سنگ، آهک، خاکستر و چوب از عناصر تشکیل دهنده این بنای تاریخی است كه تزئيناتي مانند آجرکاري و کاشيکاري نيز دارد.

وي افزود: اين حمام از دو ساختمان کوچک و بزرگ تشکيل شده است و عناصر اصلي آن شامل ورودي حمام، راهرو، دهليز يا فضاي برزخ، بينه يا رختکن و ميان در با سکوهايي جهت انداختن لنگ و اسباب حمام و کارهاي جانبي، منبع آب، قسمت خزينه و گرمخانه است.

فلاحتی مساحت اين بنا تاريخي را 405 مترمربع با طول 27، عرض 15 و ارتفاع حدود هشت متر ذكر كرد و افزود: درب ورودي حمام در ضلع شمالي آن است و سقف حمام و ستون گنبدهاي قسمت داخل حمام آجرکاري شده است.

به گفته وي، اين حمام در قديم با سوخت هيزم گرم مي‌شده و بعدها توسط نفت سياه و گازوئيل، ‌آب حمام گرم مي‌شده است.

مسئول ميراث فرهنگي شهرستان مهريز در پايان ني مهمترین اقدامات اجرایی اين حمام تاريخي را بازسازی سقف‌های تخریب شده، خاکریزی و شیب‌بندی، اندود کاهگل و آجر فرش پشت بام و همچنین پاکسازی داخل بنا عنوان کرد که با اعتبار 300 میلیون ریال به صورت پیمانی در مدت دو ماه انجام خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار