جاده های روستایی و مناطق ییلاقی شهرستان مهریز به ویژه مسیر دهستان میانکوه و « کنج کوه» به دلیل تردد و رفت و آمد زیاد مسافران در طول سال به ویژه تابستان بسیار خطر آفرین است و برای تامین آسایش و پیشگیری از حوادث رانندگی به ایمن سازی اساسی نیاز دارد.
کد خبر: ۶۳۵۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵ 26 July 2018

اغلب روستاهای بخش مرکزی مهریز به دلیل آب و هوای مناسب خصوصا دهستان های تنگچنار ، سرو و ارنان و خورمیزات به خصوص منطقه میانکوه میزبان خیل عظیم مسافران از مرکز استان یزد و مناطق همجوار است که برای گذراندن اوقات فراغت و استفاده از مناطق ییلاقی به آن مراجعه می کنند. 
دهستان میانکوه با روستاهای زیبا خصوصا منشاد ، گل افشان ، دره ، گهور ، هنزا ، بنادک سادات ، ثانی آباد و ابراهیم آباد به دلیل قرار گرفتن در دره سرسبز، وجود باغ ‌ها و درختان فراوان در طول سال و بویژه تابستان میزبان مردم یزد و پیرامون آن است. 
مسافر پذیر بودن روستاهای مهریز و عرض کم جاده منتهی به میانکوه موجب بروز برخی حوادث رانندگی می شود که به خاطر تامین آسایش مردم باید نسبت به ایمن سازی آنها اقدام های مناسب انجام شود. 
در سال های اخیر به دلیل حضور انبوه مسافران بعد از مهریز به طرف میانکوه نسبت به تعریض جاده از 6 به 9 متر اقدام شد ولی پاسخگو نیست و یکی از خواسته های مردم و مسافران 2 طرفه کردن مسیر است . 
جمعی از مسافران و مردم مهریز در گفت و گو با گزارشگر ایرنا با قدردانی از فعالیتهای به عمل آمده ، از مسئولان راه و شهرسازی و بخشداری مهریز ، پیگیری برای رفع معضل ، تعریض و توسعه و ایمن سازی جاده پرتردد میانکوه و کنج کوه را خواستار شدند. 
به اعتقاد آنها 2 طرفه کردن مسیر و ایمن سازی آن نقش مهمی در پیشگیری از تصادف، حوادث رانندگی، تامین رفاه و آسایش مردم و مسافران دارد و باید با همت مسئولان اقدام شود. 
حسین رضایی شهروند یزدی که روزهای تعطیل را همراه اعضای خانواده در روستای منشاد سپری می کند، می گوید: تردد وسایل نقلیه و تردد خصوصا فصل تابستان و روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته موجب بروز تصادف در این مسیر می شود. 
وی ادامه داد: در طول مسیر نقاط حادثه خیز زیادی وجود دارد و عرض جاده در ورودی منشاد و بنادک سادات نسبت به جاهای دیگر کم است و همین امر جان مردم و مسافران را تهدید می کند و تاکنون تعدادی از شهروندان بر اثر تصادف به رحمت ایزدی پیوسه اند. 
حسینعلی دهقان متولد روستای ییلاقی گل افشان «مهریزد» و ساکن فعلی یزد که روزهای تعطیل در این منطقه حضور می یابد، از وضعیت مسیر میانکوه و این روستا انتقاد کرد و از مسئولان پیگیری برای حل مشکل جاده را خواستار شد. 
وی ادامه داد: عرض جاده میانکوه و کنج کوه به رغم تردد زیاد مسافران خیلی کم است و همن امر موجب برور حوادث ناگوار رانندگی و خسارت جانی و مالی می شود که باید فکر اساسی برای رفع مشکل آن انجام شود. 
رئیس پلیس راه استان یزد می گوید: میانکوه و کنج کوه از مناطق ییلاقی مهریز است مسییر آن از جاده های پرخطر استان است و همواره شاهد بروز تصادف در آن هستیم. 
سرهنگ مسعود قانعی بدون اشاره به آمار تصادف افزود: رفت و آمد مسافران در طول هفته خصوصا روزهای پنجشنبه و جمعه در مسیر یادشده بسیار زیاد است و به خاطر عرضه کم مسیر، جان مردم را تهدید می کند. 
وی اظهار داشت: برای حل مشکل قطعا باید جاده های روستایی توسط مسئولان به جاده های فرعی و اصلی تبدیل شود و با اختصاص بودجه مورد نیاز نسبت به تعریض و ساماندهی مسیر اقدام تا از خطرهای احتمالی جلوگیری شود. 
بخشدار مرکزی مهریز هم با تایید صحبت های رئیس پلیس راه یزد ،مردم و مسافران گفت: در سال های اخیر با همکاری دهیاران و شورای روستاهای بخش مرکز به خصوص در میانکوه با همراهی اداره راه و شهرسازی نسبت به تعریض بخشی از مسیر منتهی به منشاد ، دره ، گل افشان و گهور اقدام شد. 
مهدی دهقانیزاده افزود: هر هفته حدود 10 هزار نفر از یزد و برخی شهرها و مناطق مجاور برای استفاده از طبیعت روستاهای ییلاقی میانکوه به مهریز سفر می کنند که عرض کم جاده و وضعیت مسیر روستاها برای تردد مسافران مشکل ایجاد کرده است. 
وی با اشاره به اهمیت موضوع از مسئولان برای پیگیری حل مشکل و تخصیص بودجه برای تعریض جاده میانکوه ، کنج کوه و روستاهای تابعه بخش مرکزی همکاری را خواستار شد. 
وی تصریح کرد: برای ساماندهی جاده های روستایی شامل تعریض ، بهسازی ، ساخت ابنیه فنی و نصب علام به افزون بر 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امیدواریم با حمایت و همراهی مسئولان اقدام مناسب به عمل آید. 
به گفته رئیس اداره راه و شهرسازی مهریز سال های اخیر عرض جاده میانکوه از 6 متر با پیگیری و همراهی مردم و مسئولان به 9 متر افزایش یافت و هم اکنون یک طرفه است. 
عباس زارع زاده بدون اشاره به بودجه مورد نیاز افزود: جاده مهریز به روستاهای ییلاقی و میانکوه پر تردد است و قطعا در صورت اختصاص بودجه می توان با تعریض نسبت به 2 طرفه کردن آن اقدام کرد. 
وی با اشاره به اینکه هنوز برای این امر اقدامی نشد، تصریح کرد: این اداره بر اساس مقررات وظایف خود را در خدمت به مردم و مسافران انجام می دهد و بدون شک باید مسئولان و مردم هم کمک و همراهی کنند. 
دهستان میانکوه که در منطقه به پیشکوه معروف است یکی از مناطق ییلاقی مهریز محسوب می شود که 40 روستا با جمعیتی افزون بر پنج هزار نفر دارد و در 20 کیلومتری مرکز شهر مهریز قرار دارد. 
مهریز 50 هزار نفر جمعت دارد که 65 درصد در شهر و بقیه در پنج دهستان میانکوه ، بهادران ، خورمیزات ، تنگچنار و ارنان زندگی می کنند. 
مرکز این شهرستان در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار