مصاحبه اختصاصی با اعظم انصاری خبرنگار روزنامه خراسان جنوبی
شاید در آستانه روز خبرنگار گاهی از مشکلات و مسائل خبرنگاران سخن گفته شود ولی در مجموع با گذشت این روز همه وعده‌ها به فراموشی سپرده می‌شود و خبرنگاران سال‌ها کار می‌کنند و انبوه مشکلات را بر دوش خود حمل می‌کند.به امید اینکه بتوانند گرهی از مشکلات مردم را باز کنند.
کد خبر: ۹۸۴۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷ 08 August 2021

به بهانه روز خبرنگار با یکی از خبرنگاران زبده و پرتلاش استان به گفتگو نشستیم:

وعده های نافرجام مسئولان
اعظم انصاری خبرنگار روزنامه خراسان جنوبی با بیان اینکه همه از خبرنگار اخبار سریع، به موقع و بدون کم و کاستی را مطالبه می‌کنند، می افزاید: از تو انتظار دارند در هر ساعتی از شبانه روز که نیاز به اطلاع‌رسانی بود در میدان حادثه حضور داشته باشد و خدمات مسئولان را به مردم و مشکلات مردم را به مدیران جامعه منتقل کند.
انصاری یادآور شد: اما با وجود همه مشکلات در جامعه خبرنگاری، باز هم می نویسیم از مشکلات مردم، از وعده های نافرجام مسئولان؛ از اشک هایی که برای از دست دادن عزیزانش در جاده ها ریخته شد و آب در دل برخی ها تکان نخورد..

از سرک کشیدن به مخروبه های شهر تا لرزیدن در سرمای جانسوز زمستان
وی با بیان اینکه اما من خبرنگارم تا توان دارم تا جانی در بدن دارم می نویسم، ادامه داد: هرچند اگر آقای مسئول پاسخ سوالاتم را ندهد، باز هم مینویسم،از سرک کشیدن به مخروبه های شهر تا لرزیدن در سرمای جانسوز زمستان، از انتظار کشیدن در پشت اتاق برخی مسئولان تا ادعاهای بی مورد برخی مسئولان در جلسات از کمبود پزشک متخصص تا وعده های سرخرمن وناله های دخترکی که پدرو مادرش را در جاده از دست داده بود می نویسم..

از حرفهایی که خبرنگاران نباید بنویسند
خبرنگار روزنامه خراسان جنوبی با بیان اینکه آری حکایت امروز خبرنگاران خراسان جنوبی حکایت آن دکتری است که برای هر بیمار نسخه ای می پیچید، و خود نیز در لابه لای دردهای استخوان سوز جان داد، ادامه می دهد: امروز خبرنگاران از مشکلاتشان قلم می زنند. مشکلاتی که نه خشکسالی های 20 ساله آن را به بار آورد و نه کمبود اعتبارمگر احترام اعتبار می خواهد؟ مگر پاسخگویی به سوالات خبرنگار و گرفتن جواب درخواست های مردمی، پول کلانی می طلبد ؟ از برخورد های بادیگاردها که بگذریم از حرفهایی که خبرنگاران نباید بنویسند، از نگاههایی که تا دوربین نباشد جلسات شروع نمی شود... که بگذریم عدم حمایت درد کهنه ای است که هنوز حکایش همچنان باقی است.خبرنگار روزنامه خراسان جنوبی می گوید: به نظر من خبرنگاری، صرفا شغل نیست، بلکه خندیدن با دلخوشی های مردمی است که به آنان عشق می ورزیم وگریستن آرام و پنهان برای همه آلام و دردهایی است که جز اشک نمی توان برایشان کاری کرد.

حقوق پایین خبرنگاران
او تاکید می کند: حقوق پایین برخی از خبرنگاران، سر دواندن‌های برخی مسئولان برای پاسخگویی به سؤالات و بسیاری از مسائل دیگر خستگی را بر دوش انسان باقی می‌گذارد. به قول حافظ «که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها» ما هم با عشق خبرنگاری را شروع کردیم ولی به مرور مشکلات، در مسیر راه خود را نشان داد.
انصاری با اشاره به اینکه به نظر من باید سند توسعه رسانه‌های استان تدوین شود و سند روابط عمومی‌های استان نیز نوشته شود، ادامه داد: نباید هرکسی برای رسانه های استان خط قرمز بگذارد، آقای روابط عمومی به مدیرش بگوید پاسخ امروز فلان خبرنگار را ندهید چرا که در دو روز آینده قرار است این موضوع را با صداوسیما گفتگو کنید.

خبرنگاری کار دل است
خبرنگار روزنامه خراسان جنوبی با بیان اینکه کار خبر یکی از کارهای با عشق و علاقه است و کسی عشق و علاقه نداشته باشد نمی‌تواند در شغل خبرنگاری دوام آورد بیان کرد: برخی از روابط عمومی‌ها متاسفانه برای خبرنگاران سخت می‌گیرند و برای پاسخ به هر سوالی از خبرنگار نامه ارسالی می خواهند به گفته وی از سویی دیگر سالهای گذشته حرف از میدان و یا خیابانی به نام خبرنگار آورده شد اماهیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت که امیدواریم بالاخره یک میدانی به نام خبرنگار در استان نامگذاری شود.
انصاری با بیان اینکه علاوه بر سختی کار خبرنگاری نیز شأن و منزلت خبرنگاران هم کمرنگ به نظر می‌رسد و از برخوردهای نامناسب برخی مسئولان به ویژه آن‌هایی که مورد انتقاد خبرنگاران قرار می‌گیرند، می افزاید: تلخی حقیقت را برنمی‌تابند تا سوءاستفاده از برخی عناصر و خبرنگاران فعال در رسانه‌ها همگی حکایت از کم شدن منزلت و جایگاه خبرنگاران دارد که گاه عرصه را برای آن‌ها تنگ کرده است.

خبرنگاری در حقیقت، دلی پردرد و سری پرجرات می خواهد
وی با بیان اینکه خبرنگاری در حقیقت، دلی پردرد و سری پرجرات می خواهد، گفت: باوجود این که خبرنگاران همواره مشکلات استان را به گوش مسئولان می رسانند، ولی گاهی به دلیل پایین بودن آستانه تحمل برخی مدیران، با واکنش های ناخوشایندی از سوی آنان مواجه می شوند.
وی با بیان اینکه بیش از یک سوال ونیم است که شرایط سخت کرونا را درحالی پشت سر می گذاریم که اصحاب رسانه با وجود همه سختیها اما تلاششان براین بود که هیچ خبری را از قلم نیندازند، خاطر نشان می کند: بگذارید در همینجا پرانتزی باز کنم واز رئیس دانشگاه علوم پزشکی ومعاون بهداشتی شان گلایه ای بکنم. دراین مدت اگر به جرات بگویم یک بار هم نتوانستم تلفنی با دکتر مهدیزاده مصاحبه کنم ودکتر دهقانی هم هربار که تماس گرفتم یا پاسخی دریافت نکردم یا مرا به سمت راوبط عمومی محول کردند .
وی با تاکید براینکه دررسانه ای که من مشغول به کار هستم خدا را شکر بیمه بوده واز حقوق برخوردارم، یادآور می شود: اما همکارانم در دیگر رسانه ها که هرکدامشان سابقه زیادی در کار خبر ورسانه دارند هنوز که هنوز است مشکلات بیمه، مشکلات حق الزحمه، عدم حمایت آنها را رنج می دهد. وی ادامه می دهد: هرچند اینها را بارها وبارها گفتیم وتکرار مکررات است اما باز هم دلمان به این خوش است که در طول سال یک روز به نام ماست تا از خودمان بگوییم اگر گوش شنوایی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار