مدیرکل امور روستایی استانداری کرمانشاه گفت: 200 روستای مرزی در کرمانشاه داریم که هنوز بازسازی نشده‌اند.
کد خبر: ۹۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ 21 September 2015
جلیل بالایی با اشاره به وجود 200 روستای مرزی بازسازی نشده در استان، اظهار کرد: این روستاها عمدتا خالی از سکنه هستند و کسی در آنها زندگی نمی‌کند.

وی گفت: این روستاها زمان جنگ تحمیلی تخریب و از سکنه خالی شدند و مشخص نیست در آن سالها چه تعداد جمعیت داشته‌اند.

مدیرکل امور روستایی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه همه اهالی این روستاها خسارت جنگ خود را دریافت کرده‌اند، یادآوری کرد: اخیرا اعتبار عمرانی حدود 115 میلیارد ریال برای بازسازی، تعمیر و احداث زیرساخت روستاهای مرزی استان در نظر گرفته شده ‌است.

به گفته این مسئول، چون همه این 200 روستا ظرفیت بازسازی و سکونت را ندارند باید بر اساس شاخص‌های مختلف تعدادی از آنها مشخص شود و در اولویت بازسازی قرار بگیرد که این کار هنوز انجام نشده ‌است.

بالایی مهمترین شاخص برای تامین زیرساخت‌ها و بازسازی روستاهای مرزی را رغبت خود مردم برای بازگشت به روستا دانست و تاکید کرد: نباید بگونه‌ای شود که برای آن روستاها آب، برق، گاز و سایر امکانات را فراهم کنیم و هیچکس حاضر به سکونت در آن نباشد.

وی ادامه داد: بدیهی است روستاهایی در اولویت قرار دارند که مشکل امنیتی هم نداشته باشند.

مدیرکل امور روستایی استانداری کرمانشاه در خصوص محدودیت فاصله از مرز برای بازسازی این روستاها نیز عنوان کرد: بر اساس قوانین قدیم شورای عالی امنیت ملی و بر اساس شرایط دو کشور در برخی مناطق تا 10 کیلومتر، برخی از مناطق تا پنج کیلومتر و در برخی مناطق تا دو کیلومتر محدودیت مرزی وجود دارد و هنوز مشخص نشده روستاهایی که ما انتخاب می‌کنیم در کدام از این محدوده‌ها قرار دارد.

بالایی تصریح کرد: روستاهای مرزی ما اکنون از نظر مین هم دیگر ناامنی ندارند و مشکلی هم در این خصوص وجود ندارد.

وی عنوان کرد: این 115 میلیارد ریال به صورت اعتبار است و از سوی دولت هزینه می‌شود و قرار نیست مردم آن را پس بدهند.

به گفته این مسئول، اجرای این طرح نیز بر عهده بنیاد مسکن است و باید با همکاری این بنیاد در خصوص انتخاب روستاها تصمیم‌گیری شود.

بالایی در خصوص اهمیت بازسازی روستاهای مرزی نیز خاطرنشان کرد: عمده مناطق مرزی ما خاک حاصلخیزی دارند و اکنون در برخی از این روستاها کار کشاورزی هم انجام می‌شود. ساکنین روستاهای اطراف به این مناطق می‌آیند و در آنجا کار کشاورزی و باغداری و ... انجام می‌دهند، اما در آن ساکن نیستند.

مدیرکل امور روستایی استانداری کرمانشاه به بعد امنیتی سکونت در روستاهای مرزی هم اشاره کرد و گفت: وجود جمعیت در این روستاها خود تامین کننده امنیت است.
 
گفتنی است: اخیرا هیئت وزیران 115میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های ساماندهی، بهسازی و بازسازی زیربناهای روستاهای نوار مرزی استان که در جنگ تحمیلی خسارت دیده اند، اختصاص داده که قرار است در شهرستان‌های پاوه، گیلانغرب، سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و جوانرود هزینه شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار