کد خبر: ۱۱۲۷۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵ 20 September 2023

به گزارش تابناک مازندران، سکونتگاه نیمی از جمعیت کشور در معرض خطر فرونشست قرار دارد.

«شما روزی خواهید شنید که چرخ هواپیمایی در چاله‌ای گیر می‌کند، یا قطاری به ناگهان از روی ریل سقوط می‌کند، یا جاده‌ای خودروها را می‌بلعد. شاید این موضوع الان برای برخی مانند یک جوک باشد، اما اگر وضعیت به همین شکل پیش برود، این اتفاقات خواهد افتاد.»

این را «غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی»، رئیس پیشین سازمان نقشه‌برداری کشور با صدایی حاکی از نگرانی زیاد می‌گوید.

هفتهٔ قبل نیز «علی جاویدانه»، رئیس فعلی همین سازمان، به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی رفته بود و دربارهٔ آنچه این روزها «فرونشست زمین» گفته می‌شود، هشدار داده بود؛ جلسه‌ای که از آن فقط یک جمله به رسانه‌ها رسید: «فرونشست به مرحلهٔ خطرناکی رسیده و در کشور پنج برابر نُرم جهانی فرونشست در حال وقوع است.» جمله‌ای که چندان هم مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی می‌گوید که با وجود تمام هشدارها و مخاطراتی که هر روز در کشور شاهد آن هستیم، اقدام یا برنامهٔ مؤثری برای کاهش خطرات فرونشست در کشور دیده نمی‌شود.

«الان در برنامهٔ هفتم توسعه چیزی به‌عنوان راندمان آب کشاورزی پیدا نمی‌کنید. اصلاً مشخص نیست در همین برنامهٔ هفتم قرار است چه اتفاقی برای منابع آب زیرزمینی بیفتد.»

اگرچه وزارت نیرو قصد دارد طرح نصب کنتور روی تمامی چاه‌ها و اندازه‌گیری هم‌زمان میزان برداشت آب و مصرف برق در بخش کشاورزی را در برنامهٔ هفتم توسعه به اجرا بگذارد، اما پیش از این موضوع نوع کنتورهای مورد استفاده و نحوهٔ محاسبه و اندازه‌گیری میزان آب و برق مصرفی در بخش کشاورزی محل بحث‌های فراوان بود و قرار است در برنامهٔ هفتم توسعه در این‌ باره تصمیم‌گیری شود. با این حال هنوز به غیر از الزام نصب کنتور روی چاه‌های با مالکیت دستگاه‌های دولتی، اخبار دیگری از این طرح در برنامهٔ هفتم توسعه منتشر نشده است.

ایمن‌آبادی راهکار را در محدودیت جدی برداشت از منابع آب زیرزمینی توسط دولت می‌داند: «باید کمیته‌ای در نهاد ریاست‌جمهوری دربارهٔ فرونشست شکل بگیرد و ضوابطی ایجاد شود که ساخت‌وساز و کشاورزی و حفر چاه و برداشت آب به‌شدت کنترل و محدود شود. در جاهایی مانند دشت قزوین باید بسیاری از چاه‌های آب پلمب شوند.» 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار